Heb jij groepen waarin je voelt dat er iets speelt, maar je krijgt er geen grip op? Wordt er in een klas gepest? Luisteren sommige kinderen niet naar je? Is er gedoe tussen groepjes in een klas? Laten kinderen in een groep totaal ander gedrag zien dan individueel? Is het onveilig in een groep?
De kans is groot dat een bepaalde groepsdynamiek de oorzaak hiervan is. Interventies op het individu zetten dan geen zoden aan de dijk en lijken vooral enkel op de korte termijn verandering te bieden. Er is dus behoefte aan een aanpak die intervenieert op de kern, om daarmee écht grip te krijgen op de dynamiek tussen leerlingen.
Tijdens de cursus Groepsdynamisch werken krijg je, door anders te leren kijken, meer zicht op hoe groepsdynamiek werkt en welke gevolgen een uitdagende groepsdynamiek kan hebben. Je krijgt handvatten waarmee je de sfeer in een groep positief kunt beïnvloeden, zodat er een klimaat in je groep ontstaat waarin het potentieel van de leerlingen en de groep beter tot zijn recht komen.
De bijeenkomsten:
De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten, waarbij het accent verschuift van beter leren observeren naar beter leren interveniëren. Na elke bijeenkomst ga je in je eigen werkomgeving aan de slag met opdrachten, die we daarna bespreken.
1. Maandag 25 september, 15.00 – 19.00 uur
Tijdens de eerste bijeenkomst staan we stil bij signalen die kunnen betekenen dat er sprake is van een slecht klimaat in een groep. Verder krijg je tools en werkvormen aangereikt die je helpen bij het gericht observeren van het gedrag van kinderen in een groep.
2. Maandag 16 oktober, 12.30 – 16.30 uur
De tweede bijeenkomst speelt zich af in een school van een deelnemer, zodat we samen een groepsobservatie en groepsanalyse kunnen uitvoeren. We komen ook terug op je eigen observaties die je in de tussentijd hebt gedaan in je groep. Vervolgens duiden we het geobserveerde gedrag, om zo tot een analyse van de dynamiek in de groep te komen.
3. Maandag 13 november, 15.00 – 19.00 uur
Wordt uit de analyse duidelijk waarom welk gedrag zichtbaar is in een groep? Dan is het ook mogelijk interventies te ontwerpen die het klimaat kunnen verbeteren. Deze interventies vormen de kern van de laatste bijeenkomst.
4. Maandag 4 maart, 15.00 – 19.00 uur
De laatste bijeenkomst staat in het teken van intervisie. We bespreken met elkaar of het gelukt is om het geleerde in de praktijk te brengen en waar je eventueel nog tegen aan loopt.
Wat je concreet leert:
• Na afloop van de cursus weet je hoe je een 3-dimensionaal sociogram (Dokman, 2018) van een groep kan maken;
• Je leert het didactisch klaverblad (Oldeboom, 2019) te herkennen in je eigen lessen;
• Je kan op basis van een doel en plan interventies ontwerpen voor de groep die je tijdens de cursus in kaart hebt gebracht.
Schrijf je in en duik in de wereld van de groepsdynamiek!